Αταξινόμητα

Μια ορθόδοξη μαρτυρία στην Γαλλία*

 ………………………………………………………………………

 

ΕΝΟΤΗΤΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

 

Ένα θέμα που αντιμετωπίζουν οι ορθόδοξες Εκκλησίες είναι αυτό της διαφορετικής εθνότητος και γλώσσας των πιστών, που σε κάποιες περιπτώσεις καταλήγει σε εθνοφυλετισμό.

Είναι ορατός ο κίν­δυνος πολυδιάσπασης της φωνής της Εκκλησίας στην Γαλλία όπου ζείτε; Ποιά είναι τα κυριότερα ενο­ποιητικά στοιχεία για τους Ορθοδόξους της Ευρώπης;

 

Δυστυχώς, αυτός ο κίν­δυνος υπάρχει πάντα, ακόμα κι αν ήταν πιο ορατός μετά τις μεγάλες μεταναστεύσεις, ρωσικές αλλά και ελληνικές, από την αρχή του 20ού αι. Την εποχή εκείνη οι Ορθόδο­ξοι συγκεντρώνονταν ομαδι­κά στην Εκκλησία της πίστης τους, αλλά προπαντός σε αυτήν που τους θύμιζε τις γλώσσες τους, τις οικο­γένειες τους, τις χώρες τους και τις παραδόσεις τους που δεν ήθελαν να χάσουν. Από αντίδραση, κάποιοι Γάλλοι έγιναν Ορθόδοξοι χάρη στην επαφή τους με τους μετανάστες που επιθυμούσαν να μεταφέρουν το ορθόδοξο μήνυμα στην πατρίδα που θα τους δεχόταν -αισθάνθηκαν απο­μονωμένοι και μερικές φορές με την σειρά τους ενεργούσαν εθνοφυλετικά, εξέπιπταν στον εθνοφυλετισμό.

Είναι ένα ευαίσθητο σημείο που δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται παρά μόνο μέσα στην Εκκλησία, το Σώμα του Χριστού. Έχουμε στην Ρουμανι­κή μας Μητρόπολη έναν Ρουμάνο Μητροπολίτη, που ζει στην Γαλλία εδώ και πολλά χρόνια, μιλάει τέλεια τα γαλλικά, καθώς έκτος από τις θεολογικές σπουδές του στην Ρου­μανία, σπούδασε επίσης στο Ινστι­τούτο του Αγίου Σεργίου στο Παρίσι και ήταν μοναχός σε ένα Μοναστήρι στην Γαλλία. Ο Σεβ. Μητροπολίτης Ιωσήφ είναι πολύ ιεραποστολικός, επικουρούμενος επίσης από τον βοηθό του Επίσκοπο Μάρκο, Γάλλο που μιλάει ρουμανικά αφού ήταν μοναχός σε γαλλικό Μοναστήρι. Ο Μητροπολίτης μας προτρέπει τους συμπατριώτες του Ρουμάνους, την πλειοψηφία των πιστών που είναι εγκατεστημένοι στην Γαλλία, να ενσωματωθούν τελώντας τις ακο­λουθίες σιγά-σιγά στα γαλλικά, για­τί διαφορετικά τα παιδιά τους και τα εγγόνια τους που έχουν γεννηθεί στην Γαλλία κινδυνεύουν να μην έλθουν πλέον στην Εκκλησία. Κατά συνέπεια, ζητάει από τους Ιερείς του να τελούν τις ακολουθίες κατά το δυνατόν στα γαλλικά. Αλλά είναι προφανές ότι οι Ρουμάνοι, κυρίως οι νεοαφιχθέντες, πρέπει να αισθάνονται τις ενορίες τους λίγο σαν το σπίτι τους, ξαναβρίσκοντας μερι­κές φορές την γλώσσα τους και τα παραδοσιακά τους τραγούδια, ιδι­αίτερα κατά την διάρκεια των ενο­ριακών τους εορτών. Αυτό εξάλλου είναι ένας εμπλουτισμός για τους Γάλλους πιστούς. Το πέρασμα στην τοπική γλώσσα εξαρτάται επίσης από την παρουσία Γάλλων πιστών μέσα στις ρουμανικές Ενορίες.

Στην ενορία μας -και αυτό το οφείλουμε στον Θεό- έχουμε μια γόνιμη συνεργασία. Τελούμε τις ακολουθίες κυρίως στα γαλλι­κά με κάποιες δεήσεις ή κεντρικά σημεία (Πάτερ ημών, Πιστεύω) στα ρουμανικά. Κατά την διάρκεια των βαπτίσεων, γάμων, κηδειών (όταν οι οικογένειες έρχονται από το εξωτερικό) τελούμε τις ακολουθίες στα Ρουμανικά… ακόμα και στα ελληνικά… Το Πάσχα το «Πάτερ ημών» διαβάστηκε σε δέκα γλώσσες. Ήταν μια ευλογημένη νύχτα της Αναστάσεως με τον ορθόδοξο λαό ενωμένο μέσα στο Σώμα του Χριστού, πέρα από γλώσσες και έθιμα.

Το σημαντικότερο στοιχείο ενότητας για τους Ορθοδόξους στην Ευρώπη είναι χωρίς αμφιβολία η θεία λειτουργία και η επιστροφή στην Αποστολική Παράδοση με την τήρηση μέσα στην καρδιά των αρχών του αγίου αποστόλου Παύλου: να γίνουμε Γάλλοι με τους Γάλλους με στόχο την ορθόδοξη ιεραποστολή στην Γαλλία. Αλλά ο στόχος που πρέπει να πετύχουμε είναι ότι εν Χριστώ δεν υπάρχουν πλέον ούτε Γάλλοι ούτε Ρουμάνοι ούτε Έλληνες ούτε Ρώσοι, αλλά ο Χριστός είναι ζωντανός για όλους!!

Από εκκλησιολογική άποψη, ένα σπουδαίο και μοναδικό γεγονός στην Δυτική Ευρώπη είναι ότι υπάρχει στην Γαλλία μια Συνέλευση (σ: πρόκειται για την Σύνοδο Ορθοδόξων Επισκόπων υπό την προεδρεία του Μητροπολίτου Γαλλίας του Οικουμενικού Πατριαρχείου) που ενώνει όλους τους ορθοδόξους Επισκόπους και Μητροπολίτες οι οποίοι κατοικούν στην χώρα μας. Ο καθένας από αυτούς παραμένει μέλος της αγίας Συνόδου, από την οποία προέρχεται και προεδρεύει και εμψυχώνει την εκκλησιαστική ζωή των κοινοτήτων των μεταναστών στην Γαλλία, που κατάγονται από την δική του χώρα (διασπορά). Κάποιοι Μητροπολίτες, όπως ο Μητροπολίτης Ιωσήφ, ενθαρρύνουν επίσης την δημιουργία γαλλόφωνων Ενοριών, γαλλορουμανικών Ενοριών, οι οποίες μερικές φορές συγκεντρώνουν, όπως στην Besancon για παράδειγμα, όλους τους Ορθοδόξους του τόπου και όχι μόνο τους Ρουμάνους και Γάλλους πιστούς.

.……………………………………………………………………

 

Το απόσπασμα που παραθέσαμε αποτελεί μέρος συνέντευξης που παραχώρησε στο περιοδικό «Εκκλησιαστική Παρέμβαση» της Ιεράς Μητροπόλεως Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου, ο πατήρ Πέτρος Deschamps εφημέριος της Ορθόδοξης Εκκλησίας του αγίου Γεωργίου Besancon Γαλλίας· της Μητροπόλεως Δυτικής και Νότιας Ευρώπης που ανήκει στο Πατριαρχείο Ρουμανίας.



* Περιοδικό «Εκκλησιαστική Παρέμβαση», Τεύχος 191, Ιούνιος 2012.

Συγγραφέας: Deschamps π.Πέτρος