Μεγάλη Σαρακοστή

Συγγραφέας: Aupetit Michel

Ανοίγεται μπροστά μας και πάλι ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια που γνώρισε ποτέ η ανθρωπότητα. Ιδού, ο αναμενόμενος Μεσσίας του Ισραήλ, Εκείνος που πιστεύεται ως Θεός από 2 δισεκατομμύρια ανθρώπους, τύπτεται, φραγγελώνεται, χλευάζεται, σταυρώνεται και θανατώνεται με τρόπο επονείδιστο. Και στη θέα όλων αυτών, ένα ερώτημα ουσιαστικό γεννιέται μέσα μας: ποιο το νόημα όλων αυτών; Τι ήρθε ο Ιησούς να φέρει στη γη;

  • Ίσως την ειρήνη; Ωστόσο, βλέπουμε πως πάντα υπάρχουν πόλεμοι.
  • Ίσως την εξαφάνιση των ασθενειών; Ωστόσο, η τρέχουσα κατάσταση με τον κορωνοϊό δείχνει καθαρά πως όχι…
  • Ίσως την κατάργηση του θανάτου; Ούτε… Κάθε μέρα, τα μέσα ενημέρωσης δίνουν τους αριθμούς των θυμάτων της πανδημίας.
  • Ίσως την αγάπη; Μάλλον ούτε και αυτό… Το μίσος μοιάζει να είναι το πιο διαδεδομένο πράγμα στον κόσμο.

Αν λοιπόν δεν είναι όλα τα παραπάνω, τι ήρθε να μας φέρει ο Ιησούς;

Ο Ιησούς ήρθε να μας φέρει το Θεό. Ένα Θεό εκπλήξεων, ένα Θεό παράδοξο, ένα Θεό πέρα από κάθε φαντασία. Όλοι οι πολιτισμοί πάντοτε φαντάστηκαν ένα Θεό παντοδύναμο, ακατανίκητο, που επιβραβεύει ή τιμωρεί όπως οι βασιλείς ή οι κυβερνώντες στις κοινωνίες των ανθρώπων. Ο Ιησούς είναι Θεός. Θεός που έρχεται και ζει τη ζωή μας, τα συναισθήματά μας, μοιράζεται τις αγωνίες μας, την οδύνη μας, ακόμη και το θάνατο. Αυτό είναι κάτι που για μάς είναι αδιανόητο. Το Πρόσωπο του Θεού που αποκαλύπτεται με τον Ιησού Χριστό είναι ένα Πρόσωπο Αγάπης απόλυτης, που έρχεται και προσφέρεται σε όλους όσοι θέλουν να Τον δεχθούν: «ἐντολὴν καινὴν δίδωμι ὑμῖν ἵνα ἀγαπᾶτε ἀλλήλους, καθὼς ἠγάπησα ὑμᾶς ἵνα καὶ ὑμεῖς ἀγαπᾶτε ἀλλήλους.» (Ιω 13, 34).

Ο Ιησούς ήρθε ακόμη να μας αποκαλύψει την αληθινή ειρήνη: «Εἰρήνην ἀφίημι ὑμῖν, εἰρήνην τὴν ἐμὴν δίδωμι ὑμῖν·» (Ιω 14, 27). Δεν πρόκειται για μία ειρήνη που επιβάλλεται με τη βία όπως η Παξ Ρομάνα ή η ειρήνη των Μογγόλων του Κουμπλάι Χαν. Η ειρήνη του Χριστού είναι ένα δώρο του Θεού, για τη δική μας ζωή, και για τη ζωή όλων των ανθρώπων. Ο Χριστός ακόμη έρχεται, όχι για να καταργήσει το θάνατό, αλλά για να εγκαινιάσει για μας την Ανάσταση και την αιώνιο Ζωή.  

Γι΄ αυτό και λέμε πως ο Χριστός είναι Σωτήρας. Είναι Σωτήρας γιατί ανοίγει για μας ένα μέλλον. Όταν λέμε πως πρέπει να σώσουμε τον πλανήτη, τους θεσμούς, το έθνος, την Εκκλησία, αναφερόμαστε στη διατήρηση αυτού που ήδη υπάρχει, στην παράταση ή επιβίωση του παρελθόντος. Αλλά ο Ιησούς δεν ενδιαφέρεται μόνο να υποστηρίξει ένα σύστημα ή ένα σπίτι που καταρρέει. Οπωσδήποτε έχουμε την ευθύνη να μη καταστρέψουμε ό,τι παραλάβαμε από τις προηγούμενες γενεές. Όμως η Σωτηρία που μας χαρίζει ο Χριστός πηγαίνει πολύ πιο μακριά. Διότι πιστεύουμε πως τα πάντα έγιναν από Αυτόν με απέραντη καλοσύνη και αγάπη. Αλλά η απληστία, το μίσος, ο φθόνος παραμόρφωσαν την αγαθότητα της Δημιουργίας, όπως και την ανυπέρβλητη αποστολή του ανθρώπου. Ο Χριστός δεν ήρθε απλώς να αποκαταστήσει, αλλά να μεταμορφώσει τη Δημιουργία Του χωρίς σε τίποτα να την αρνηθεί.

Πρέπει λοιπόν να μπορέσουμε να εισέλθουμε ως συμμέτοχοι στη δημιουργική πράξη του Θεού, που θέλησε τα πάντα καλά λίαν, δημιουργημένα από Αγάπη και για την Αγάπη. Ευθύνη μας είναι να εγκαθιδρύσουμε στη γη αυτή τη μεγάλη δυναμική της Αγάπης, ακολουθώντας το παράδειγμα του Χριστού, δηλαδή βάζοντας πίσω το εγώ και προσφέροντας τη ζωή μας ακέραια. Γιατί έχει πει ο Χριστός: «μείζονα ταύτης ἀγάπην οὐδεὶς ἔχει, ἵνα τις τὴν ψυχὴν αὐτοῦ θῇ ὑπὲρ τῶν φίλων αὐτοῦ.» (Ιω 15, 13). Και είναι αυτή ακριβώς η κίνηση, από το Πάθος προς την Ανάσταση, ό,τι ακριβώς θα ζήσουμε ετούτη τη Μεγάλη Εβδομάδα.

 

Μετάφραση: Χάρης Χατζηγώγος